Tronsonul Pașcani-Suceava, Între Contracte Semnate și Resurse Financiare Insuficiente
Sursa poza si informatii: obiectivdesuceava.ro
Într-o perioadă în care infrastructura rutieră a României se confruntă cu dificultăți financiare semnificative, proiectul Autostrăzii A7, tronsonul Pașcani–Suceava, întâmpină obstacole majore. Deși licitațiile pentru cele două loturi au fost finalizate în primăvară, lucrările nu au putut începe din cauza lipsei resurselor financiare.
Lotul 1 al acestui tronson, cu o valoare estimată de aproape 3 miliarde de lei fără TVA, are un câștigător desemnat încă din luna martie. Lotul 2, adjudecat în aprilie, așteaptă și acum semnarea contractului. După aproape șase luni, constructorul – compania UMB Spedition – nu a primit ordinul de începere a lucrărilor pentru cei 62 de kilometri de autostradă.
Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR, a declarat pentru Digi 24:
„Avem câștigător desemnat, avem posibilitatea să semnăm contractul, dar nu avem resursa financiară. Ca atare, nu putem semna, pentru că în momentul în care semnezi contractul trebuie să dai și ordin de începere pe proiectare.”
Această situație reflectă o criză majoră în finanțarea infrastructurii rutiere din România. Ministerul Transporturilor și CNAIR se confruntă cu blocaje în proiecte strategice, iar regiuni întregi, precum nord-estul țării, rămân în așteptarea unor autostrăzi vitale.
Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructură, atrage atenția asupra riscurilor asociate acestei crize financiare:
„Până acum, pe autostrăzi, statul a plătit la timp facturile. Asta nu înseamnă că va fi la fel în această toamnă și în decembrie, pentru că banii se termină. CNAIR și Ministerul Transporturilor au cerut deja o rectificare bugetară de peste 5 miliarde de lei.”
În acest context, proiectele de infrastructură esențiale pentru dezvoltarea economică a regiunii, precum Autostrada Pașcani–Suceava, riscă să fie amânate, afectând mobilitatea și creșterea economică a județului Suceava.
Pentru a depăși aceste obstacole financiare, autoritățile române au propus includerea proiectelor de infrastructură în programul european SAFE (Security Action for Europe), destinat consolidării apărării comune. Printre acestea se numără și tronsoanele Pașcani–Iași–Ungheni și Pașcani–Suceava–Siret. Cu toate acestea, rămâne neclar dacă și când aceste proiecte vor fi aprobate la nivel european.
În concluzie, blocajul financiar actual amenință realizarea Autostrăzii Pașcani–Suceava, un proiect esențial pentru județul nostru, iar soluțiile propuse necesită timp și incertitudini, lăsând comunitatea locală în așteptare.