Segregare școlară și bunăstarea elevilor pe agenda zilei
Sursa poza si informatii: obiectivdesuceava.ro
Pe 16 septembrie 2025, Ministerul Educației și Cercetării, în colaborare cu UNICEF România și Comisia Europeană, a organizat Atelierul Internațional TAIEX, dedicat prezentării reformelor în domeniul educației. Evenimentul a avut loc la Universitatea Politehnica din București și a reunit reprezentanți ai ministerelor educației din mai multe state membre ale UE, experți ai Comisiei Europene și ai UNICEF, cadre universitare, ONG-uri, directori de școli, profesori, consilieri școlari, elevi și părinți.
Județul Suceava a fost reprezentat de inspectorul școlar general, prof. Nicolae Ciprian Anton, și de conf. univ. dr. Otilia Clipa, prodecan la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației Suceava.
Atelierul s-a concentrat pe două teme majore:
-
Combaterea segregării școlare: România a prezentat un nou cadru intern – legislativ și metodologic – pentru monitorizarea, prevenirea și combaterea segregării școlare, elaborat cu sprijinul Comisiei Europene și al UNICEF. Alte state membre, precum Bulgaria, Cehia, Portugalia și Slovacia, au împărtășit reformele lor în acest domeniu.
-
Învățarea socio-emoțională (SEL) și starea de bine a elevilor: Au fost prezentate bune practici din statele membre (Finlanda, Franța, Spania și Malta), alături de măsurile de reformă în curs de desfășurare în România.
În cadrul atelierului, a fost prezentată și o sinteză a primului Raport național privind analiza riscurilor de segregare școlară în sistemul de învățământ din România, bazat pe datele din prima monitorizare națională a segregării școlare în anul școlar 2024 – 2025. Raportul final, realizat cu sprijinul UNICEF, este în curs de elaborare.
De asemenea, a fost lansată Analiza stării de bine și a sănătății mintale în rândul copiilor din învățământul gimnazial în România, un document bazat pe cercetări efectuate în școlile românești și realizat în cadrul proiectului TSI finanțat de UE. Este primul raport de acest tip la nivel național și furnizează date esențiale pentru elaborarea politicilor publice în domeniul educației și al sănătății mintale a copiilor.
Aceste inițiative subliniază angajamentul autorităților române și al partenerilor internaționali de a crea un mediu educațional incluziv și sigur pentru toți elevii, promovând dezvoltarea lor socio-emoțională și asigurându-le sănătatea mintală.